Seksuologia
Seksualność jest integralną częścią osobowości każdej istoty ludzkiej. Jej pełny rozwój zależy od zaspokojenia podstawowych ludzkich potrzeb, takich jak potrzeba kontaktu, intymności, wyrażania uczuć, przyjemności, czułości i miłości. Seksualność budowana jest w toku interakcji pomiędzy osobą a strukturami społecznymi. Pełen rozwój seksualności jest niezbędny do indywidualnego, międzyludzkiego i społecznego zdrowia. Prawa seksualne stanowią uniwersalne prawa człowieka, bazujące na niezbywalnej wolności, godności i równości wszystkich istot ludzkich. Zdrowie, w tym zdrowie seksualne, jest fundamentalnym prawem każdego człowieka. Zdrowie seksualne wynika ze środowiska, które uznaje, respektuje i realizuje owe prawa seksualne.
Do dysfunkcji seksualnych występujących u kobiet, z którymi
można pracować na wielu poziomach, można zaliczyć:
- zaburzenia pożądania i podniecenia seksualnego;
- zaburzenia orgazmu (anorgazmia, orgazm zbyt wczesny);
- zaburzenia seksualne związane z bólem podczas kontaktów seksualnych:
- dyspaurenia, czyli ból odczuwany w obrębie narządów płciowych podczas stosunku seksualnego lub bezpośrednio po nim;
- wulwodynia, czyli przewlekły zespół bólowy sromu występujący przy braku istotnych zmian chorobowych, często opisywany jako piekący, palący, kłujący ból;
- pochwica, czyli brak możliwości odbycia stosunku seksualnego, badania ginekologicznego z powodu bardzo dużego napięcia mięśni dna miednicy, co skutkuje zamknięciem przedsionka pochwy.
- endometrioza;
- niewydolność żylna miednicy mniejszej.
Do dysfunkcji seksualnych występujących u mężczyzn, z którymi można pracować na wielu poziomach, można zaliczyć:
- zaburzenia pożądania seksualnego;
- zaburzenia erekcji;
- zaburzenia ejakulacji i orgazmu.
Podczas wizyty uroginekologicznej sprawdzane są powłoki brzuszne, jak również odbywa się badanie waginalne i/lub odbytu. Czasami podstawowy wywiad jest rozszerzony o pytania z zakresu seksuologii, głównie pod kątem psychologicznym, aby można było ustalić czy problem dotyczy sfery ciała czy raczej podejścia do seksu i przekonań, które mamy o sobie i własnej seksualności. Ważne jest to, w co pacjent sądzi na temat seksu, m.in. co mu wolno, co wypada, a czego nie może robić, jakie przekonania panowały w jego rodzinie na temat seksu, na ile jest otwarty na różne doświadczenia, a co jest niedopuszczalne w trakcie kontaktów seksualnych.